۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

عده اى از زنها كه ازدواج با آنان حرام است


2393 - ازدواج با زنهايى كه با انسان محرم هستند مثل مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادر زن حرام است .
2394 - اگر كسى زنى را براى خود عقد نمايد , اگر چه با او نزديكى نكند , مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند , به آن مرد محرم مى شوند.
2395 - اگـر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد , دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پائين روند , چه در وقت عقد باشند يا بعدا به دنيا بيايند , به آن مرد محرم مى شوند.
2396 - اگر با زنى كه براى خود عقد كرده نزديكى نكرده باشد , تا وقتى كه آن زن در عقد او است - بنابر احتياط واجب - با دختر او ازدواج نكند.
2397 - عمه و خاله انسان و عمه و خاله پدر , و عمه و خاله پدر پدر , يا مادر پدر و عمه و خاله مادر , و عمه و خاله مادر مادر يا پدر مادر هر چه بالا روند به انسان محرمند.
2398 - پدر و جد شوهر , هر چه بالا روند و پسر و نوه پسرى و دخترى او هر چه پايين آيند چه در موقع عقد باشند , يا بعدا به دنيا بيايند به زن او محرم هستند.
2399 - اگـر زنى را براى خود عقد كند , دايمه باشد يا صيغه , تا وقتى كه آن زن در عقد او است نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد.
2400 - اگـر زن خـود را بـه تـرتيبى كه در كتاب طلاق گفته مى شود , طلاق رجعى دهد , در بين عده نـمى تواند خواهر او را عقد نمايد , ولى در عده طلاق بائن مى تواند با خواهر او ازدواج نمايد و در عده متعه احتياط واجب آن است كه ازدواج نكند.
2401 - انـسان نمى تواند بدون اجازه زن خود با خواهرزاده و برادرزاده او ازدواج كند ولى اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نمايد و بعدا زن اجازه نمايد اشكال ندارد.
2402 - اگر زن بفهمد شوهرش برادرزاده يا خواهرزاده او را عقد كرده و حرفى نزند , چنانچه بعدا رضايت بدهد عقد صحيح است , اگر رضايت ندهد عقد آنان باطل است .
2403 - اگـر انـسـان پـيـش از آن كه دختر خاله يا دختر عمه خود را بگيرد با مادر آن زنا كند , ديگر بنابر احتياط نمى تواند با آن ازدواج نمايد.
2404 - اگر با دختر عمه يا دختر خاله خود ازدواج نمايد و پس از نزديكى با آنان با مادرشان زنا كند موجب جـدايـى آنـهـا نـمـى شـود , و هم چنين است حكم اگر بعد از عقد و پيش از آن كه با آنان نزديكى كند با مادرشان زنا نمايد , اگر چه احتياط مستحب آن است كه در اين صورت از ايشان به طلاق دادن جدا شود.
2405 - اگـر با زنى غير از عمه و خاله خود زنا كند , احتياط مستحب آن است كه با دختر او ازدواج نكند , بـلكه اگر زنى را عقد نمايد , و پيش از آن كه با او نزديكى كند با مادر او زنا كند احتياط مستحب آن است كـه از آن زن جدا شود , ولى اگر با او نزديكى كند و بعد با مادر او زنا نمايد , بى شبهه لازم نيست از آن زن جدا شود.
2406 - زن مسلمان نمى تواند به عقد كافر درآيد , مرد مسلمان هم نمى تواند با زنهاى كافره غير اهل كتاب ازدواج كند , ولى صيغه كردن زنهاى اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد.
و بنابر احتياط لازم عقد دايمى با آنها ننمايد , و بعضى از فرق از قبيل نواصب كه خود را مسلمان مى دانند و در حكم كفارند , مرد و زن مسلمان نمى توانند , با آنها به طور دايم يا انقطاع ازدواج نمايند.
2407 - اگر با زنى كه در عده طلاق رجعى است زنا كند آن زن - بنابر احتياط - بر او حرام مى شود و اگر بـا زنـى كـه در عده متعه , يا طلاق بائن , يا عده وفات است زنا كند بعدا مى تواند او را عقد نمايد , اگر چه احتياط مستحب آن است كه با او ازدواج نكند و معناى طلاق رجعى و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات در احكام طلاق گفته خواهد شد.
2408 - اگـر با زن بى شوهرى كه در عده نيست زنا كند , بنابر احتياط نمى تواند پيش از آن كه توبه كند با او ازدواج نمايد , ولى شخص ديگرى اگر بخواهد با آن زن پيش از توبه كردنش ازدواج كند اشكالى ندارد , مـگر در صورتى كه آن زن مشهور به زنا باشد كه بنابر احتياط ازدواج با او قبل از توبه اش جايز نيست و هم چـنـيـن ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آن كه توبه كند جايز نمى باشد , و احتياط مستحب آن است كه اگر شخص بخواهد با زن زناكار ازدواج كند صبر نمايد تا آن زن حيض ببيند بعد او را به عقد خود در آورد , خواه خود با او زنا كرده باشد يا ديگرى .
2409 - اگـر زنى را كه در عده ديگرى است براى خود عقد كند , چنانچه مرد و زن , يا يكى از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدى مى شود , اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكى نكرده باشد.
2410 - اگـر زنـى را كـه در عـده ديگرى است براى خود عقد كند , و با او نزديكى كند , آن زن بر او حرام ابدى مى شود , اگر چه نمى دانسته كه آن زن در عده است يا نمى دانسته كه عقد زن در عده حرام است .
2411 - اگـر انسان بداند زنى شوهر دارد و با او ازدواج كند , بايد از او جدا شود , و بعدا هم نبايد او را براى خـود عـقـد كـنـد , و هم چنين است بنابر احتياط اگر نداند كه آن زن شوهر دارد ولى بعد از ازدواج با او نزديكى كرده باشد.
2412 - زن شوهردار اگر زنا كند بر مرد زنا كننده - بنابر احتياط - حرام ابدى مى شود , ولى بر شوهر خود حـرام نـمى شود , و چنانچه توبه نكند و بر عمل خود باقى باشد , بهتر است كه شوهر , او را طلاق دهد ولى بايد مهرش را بدهد.
2413 - زنـى را كه طلاق داده اند و زنى كه صيغه بوده و شوهرش مدت او را بخشيده يا مدتش تمام شده , چنانچه بعد از مدتى شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوم عده شوهر اول تمام بوده يا نه , به شك خود اعتنا نكند.
2414 - مادر و خواهر و دختر پسرى كه لواط داده بر لواط كننده - در صورتى كه بالغ بوده - حرام مى شود و هم چنين است بنابر احتياط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و يا آن كه لواط كننده بالغ نباشد , ولى اگر گمان كند كه دخول شده , يا شك كند كه دخول شده يا نه , بر او حرام نمى شوند.
2415 - اگـر با مادر يا خواهر پسرى ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن پسر لواط كند بنابر احتياط آنها بر او حرام مى شوند.
2416 - اگـر كـسـى در حـال احـرام كه يكى از كارهاى حج است با زنى ازدواج نمايد عقد او باطل است و چنانچه مى دانسته كه زن گرفتن بر او حرام است , ديگر نمى تواند آن زن را عقد كند.
2417 - اگر زنى كه در حال احرام است با مردى كه در حال احرام نيست ازدواج كند , عقد او باطل است و اگـر زن مـى دانـسـته كه ازدواج كردن در حال احرام حرام است احتياط واجب آن است كه بعدا با آن مرد ازدواج نكند.
2418 - اگر مرد طواف نساء را كه يكى از كارهاى حج و عمره مفرده است بجا نياورد , زنش و زنان ديگر بر او حلال نمى شوند , و نيز اگر زن طواف نساء نكند شوهرش و مردان ديگر بر او حلال نمى شوند , ولى اگر بعدا طواف نساء را انجام دهند حلال مى شوند.
2419 - اگر كسى دختر نابالغى را براى خود عقد كند حرام است پيش از آن كه نه سال دختر تمام شود , با او نـزديـكى كند , ولى اگر نزديكى بكند اظهر آن است كه بعد از بلوغ دختر نزديكى با او حرام نيست اگر چه افضاء نموده باشد ( معناى افضاء در مساله ( 2389 ) گذشت ) ولى احوط آن است كه او را طلاق دهد.
2420 - زنـى را كـه سـه مـرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام مى شود ولى اگر با شرايطى كه در احكام طلاق گفته مى شود , با مرد ديگرى ازدواج كند , بعد از مرگ يا طلاق شوهر دوم و گذشتن مقدار عده او شوهر اول مى تواند دوباره او را براى خود عقد نمايد

هیچ نظری موجود نیست: