۱۳۸۸ خرداد ۹, شنبه

تصحیح رنگ در فتوشاپ در 7 مرحله ؛ به همین آسانی!

زمانی که شما اقدام به عکاسی دیجیتالی میکنید , یکی از دشوارترین کار ها تشخیص و حذف رنگ های جایگزین شده به جای رنگ های واقعی هستند . ماجرا از این قرار است که وقتی شما منظره ای را مشاهده میکنید هماهنگی بین چشم و مغزتان هر گونه رنگ غیر واقعی را که نتیجه انعکاس میباشد را حذف میکند و شما قادرید تا با تحلیلی که مغز انجام میدهد واقعیت را ببینید چیزی که دوربین ها از انجام آن ناتوانند .در این مقاله به شما نحوه تصحیح این مشکل را بیان خواهم نمود و بینندگان عکس هایتان از این پس همان منظره ای را که شما دیده اید و ثبت نموده اید را نظاره گر خواهند بود .

این روش بر پایه استخراج اطلاعات از یک تصویر و تصحیح اعداد حاصل شده از آن است . در این روش من با استفاده از تصحیح اعداد RGB تصویر مورد نظرم رو که گرفتار تاریکی ناشی از خطای رنگ ها شده است را بیان خواهم نمود .

359_horn_raw

نمونه تصویر با رنگ های غیر واقعی

مرحله اول : پس از آنکه تصویر مورد نظر خودتان را که دارای اعوجاج رنگ است را انتخاب نودید از منوی Window > Info اطلاعات جدول رنگ ها را نمایش دهید . بدین ترتیب شما اطلاعات رنگ هر پیکسل را در اختیار خواهید داشت و اگر یک تصویر استاندارد را ایجاد نوده باشید در گوشه چپ RGB را خواهید دید . دقت کنید که دو عدد در هر کانال رنگ به شما نمایش داده میشود . به این شکل : RGB1/RGB2

RGB1 نشان دهنده اطلاعات رنگ ان پیکسل قبل از تغییر و RGB2 بعد از تغییر است .

websaz-photoshop-color-adjustment1

مرحله 2 : برای تصحیح رنگ همان طور که بیان شد من از اطلاعات جدول رنگ تصویر استفاده خواهم کرد . برای همین منظور نیاز به تعیین نقطه های نمونه ای خواهم داشت تا با تصحیح آنها کل تصویر تصحیح یابد و برای این منظور از ابزار Color Sampler tool استفاده میکنم .توجه کنید که با کلیک روی EyeDropper و نگه داشتن آن میتوانید به Color sampler tool دسترسی داشته باشید . پس از انتخاب این ابزار از منوی Sample Size در نوار ابزار 3 x 3 Average Sample را انتخاب کنید . انتخاب این گزینه مهم است چرا که موجب انتخاب و کار روی محدوده ای از پیکسل ها برای بالا تر بردن خطا میشود نه روی یک پیکسل که ممکن است زمینه اشتباه ما را فراهم آورد .

websaz-photoshop-color-adjustment-1

websaz-photoshop-color-adjustment-2

مرحله 3 : در این مرحله ابتدا Color Sampler را بر روی یک ناحیه سفید قرار داده و کلیک نمایید . با انجام این کار یک مارک روی تصویر و منطقه مربوطه ایجاد میشود که در کنار آن عدد 1 درج شده است . دقت کنید که در انتخاب این منطقه نتیجه انعکاس نور را انتخاب نکنید و تنها قسمتی را که مطمئنید واقعا رنگ آن سفید بوده است را کلیک کنید . همان طور که میبینید من در اینجا روی پر قو کلیک نموده ام چرا که مطمئنم نتیجه ای از رنگ سفید بوده نه نتیجه تابش نور و ایجاد رنگ سفید .

همین کار را بر روی نقطه دوم انجام دهید . شما میتوانید در انتخاب نقطه دوم همچنان سیاه و یا یک رنگ مایل به خاکستری – سفید را انتخاب کنید .شما مختارید . به این ترتیب دومین ناحیه نمونه را نیز انتخاب میکنید . به همین کار ادامه دهید و پیشنهاد من انتخاب حداکثر 4 منطقه است اما لزوما 3 نقطه کفاف کار را خواهد داد . من نقطه دوم را خاکستری و نقطه سوم را نزدیک ترین رنگ به سیاه انتخاب نمودم .

websaz-photoshop-color-adjustment1

مرحله 4 : پس از مراحل فوق بر میگردیم به جدول اطلاعات رنگ و انتظار ما مشاهده چنین اطلاعاتی است :

برای ناحیه سفید محدوده 245 برای تمامی کانال های R وG و B.

برای تاریک ترین ناحیه محدوده 15 برای تمامی کانال های رنگ .

و برای ناحیه خاکستری مقدار یکسانی برای تمامی کانال ها مثلا 125,123,128

مرحله 5 : پس از این مراحل از مسیر Layer > New Adjustment Layer > Curves را انتخاب میکنیم . با این کار پنجره ی Curves ظاهر میشود . در این مرحله باید تمرکز بیشتری را با توجه به معیار های مرحله 4 و تجربیات شخصی منعکس شده از تحلیل مغزمان درباره تغییر ایجاد شده پس از تغییر اعداد انجام دهیم .

در کار با پنجره Carves 2 نکته را مد نظر داشته باشید :

  • با بالا بردن نقطه ای در منحنی ی نمودار یا کشیدن به چپ غلظت روشنایی را بالا خواهید برد . (عدد را افزایش میدهید )
  • با کشیدن نقطه مورد نظر بر روی منحنی به پایین و یا راست تاریکی را افزایش خواهید داد .(عدد را کاهش میدهید )

websaz-photoshop-color-adjustment1

همان طور که از منوی بازشونده مشاهده میکنید شما هر 3 کانال را در دسترس دارید . اشاره گر شما نیز به صورت قطره چکان شده است . ابتدا بر روی نقطه اول که روشن ترین ناحیه انتخابی شماست کلیک کنید در ” جدول اطلاعات ” RGB که باز است نقطه اول را نگاه کنید .همزمان که نقطه مورد نظر را کلیک کرده و نگاه داشته اید به روی نمودار پنجره Carves هم نگاه کنید که با یک علامت مربع شکل مارک خورده است . شما در پنجره جدول رنگ ها برای نقطه اول (#1) میتوانید تفاوت میان کانال های ررنگ را ببینید . مثلا ممکن برای این نقطه کانال قرمز 241 , کانال آبی 250 , و کانال سبز 245 باشد . بنا به گفته های قبلی ام باید توارنی را بین این 3 کامال ایجاد کنید . که اعداد به هم نزدیک و به ایده آل خود سوق یابند . نقطه ایده آل برای رنگ سفید 255 در هر کانال است . البته این را باید شما با توجه به تصویر خود تشخصیص دهید که عدد ایده ال برای تصویر شما برای رنگ سفید چیست ؟ من شخصا در تصویرم 246 را انتخاب کردم .

websaz-photoshop-color-adjustment1

پس از تشخیص عدد مناسب برای کانال ها , نقطه اول نمونه ی روی کانال را که بر روی آن کلیک نموده اید را رها کنید و در 3 مرحله و انتخاب هر کانال در هر مرحله و محل مربعی را که علامت خورده بود را کلیک کرده و با Drag کردن آن هر کانال را به عدد مورد نظر خود نزدیک کنید . بدیهی است که شما از پنجره ” جدول رنگ ” در گوشه سمت راست بالا , در حال مشاهده تغییرات کانال مورد نظر نقطه اول هستید . به همین ترتیب هر 3 کانال رنگ را برای نقطه اول به عدد 246 در تصویر من تغییر میدهیم .

websaz-photoshop-color-adjustment1

مرحله 6 : همین کار را برای نقطه خاکستری و سیاه که به ترتیب نقاط 2 ام و 3 ام هستند انجام میدهند . با این تفاوت که عدد مورد نظر برای ناحیه خاکستری عددی متناسب با تصویر شما و عدد ایده ال ناحیه تیره ترین نیز عدد بین 5 تا 15 است .
با این محله تصویر شما تناسب رنگ خود را بدست خواهد آورد .

websaz-photoshop-color-adjuaa

مرحله 7 : پس از این تغییرات OK را کلیک کنید تا carves بسته شود . حالا شما میتوانید با استفاده از سایر ابزار های تنظیم روشنایی مانند Brightness/Contrast و یا ایجاد یک New Adjustment Layer دیگر برای افزایش روشنایی و کانتراست استفاده کنید (البته اگر لزومی داشته باشد )

از دیدن تصویر واقعی لذت ببرید !

هیچ نظری موجود نیست: